Fox, Newsmax ampuvat alas omat lähetetyt vaalit

Kuva Fox Newsin kuvakaappauksen kautta

Tämä artikkeli julkaistaan ​​uudelleen täällä käyttäjän luvalla Associated Press . Tämä sisältö jaetaan täällä, koska aihe saattaa kiinnostaa Snopesin lukijoita, mutta se ei kuitenkaan edusta Snopes-tosiseikkojen tarkistajien tai toimittajien työtä.



NEW YORK (AP) - Kaksi vaaliteknologiayritystä, joiden nimet ovat tulleet esiin presidentti Donald Trumpin väärissä syytöksissä laajasta äänestäjäpetoksesta presidentinvaaleissa, taistelevat vastakkain ja aiheuttavat epätavallisia julkisia lausuntoja Fox Newsilta ja Newsmaxilta.



Viikonloppuna ja maanantaina antamat lausunnot tulivat sen jälkeen, kun Smartmatic ja Dominion -yritykset toivat esiin mahdollisuuden ryhtyä oikeustoimiin ilmoittaakseen heistä väärät tiedot.

Molempiin yrityksiin viitattiin kampanjan ehdotuksessa, jonka mukaan ääntenlaskua swing-valtioissa manipuloitiin valitun presidentin Joe Bidenin eduksi. Yritykset kiistävät useita heistä annettuja lausuntoja, eikä ole näyttöä siitä, että äänestysjärjestelmä olisi vaihtanut tai poistanut ääniä vuoden 2020 vaaleissa.



syyt turvapaikkahakemuksiin 1900-luvulla

Lähes kahden minuutin teipattu segmentti esitettiin viikonloppuna Fox Business Network -ohjelmassa, jota isännöivät Lou Dobbs ja Fox News Channel -esitykset Maria Bartiromon ja Jeanine Pirron kanssa.

Se tapahtui päiviä sen jälkeen, kun Smartmatic lähetti kirjeen uhkaamalla oikeudellisia toimia Foxille ja kahdelle muulle Trumpin kannattajien suosimalle verkostolle, Newsmaxille ja One America News Networkille.

Kahden minuutin Fox-segmentit esitettiin kysymys-vastaus-istunnon muodossa näytön ulkopuolisen äänen ja puolueettoman avoimen lähdekoodin vaalitekniikan instituutin äänestystekniikan asiantuntijan Eddie Perezin välillä.



'En ole nähnyt mitään todisteita siitä, että Smartmatic-ohjelmistoa olisi käytetty poistamaan, muuttamaan tai muuttamaan mitään äänestystaulukkoihin liittyvää', Perez sanoi.

Yhtiön mukaan ainoa työ, johon liittyi Yhdysvaltojen vaalit 2020, tuli Los Angelesiin. Trumpin asianajaja Rudolph Giuliani on väärin väittänyt, että entinen diktaattori Hugo Chavez perusti Smartmaticin Venezuelaan vaalien vahvistamista varten. Smartmatic perustettiin Floridassa vuonna 2000. Sen perustaja on Venezuelan, mutta yrityksen mukaan Chavez ei ollut koskaan mukana, ja sen viimeinen työ Venezuelassa tapahtui vuonna 2017, kun sen ohjelmisto havaitsi, että hallitus oli ilmoittanut väärät äänestysprosentit.

Sen jälkeen, kun segmentti esitettiin sunnuntaina Bartiromon näyttelyssä, hän sanoi: 'Joten me olemme nyt. Jatkamme tutkintaa. '

Perez sanoi myös, ettei Smartmaticin ja Dominion Trumpin lakimiesten välillä ollut mitään ilmeistä liikesuhdetta. He ovat väittäneet ilman näyttöä siitä, että Dominionin ääntenlaskentajärjestelmä, jota käytettiin joissakin paikoissa Yhdysvaltain vaaleissa, olisi käyttänyt Smartmaticin ohjelmistoa.

Smartmaticin asianajaja J. Erik Connolly kysyi maanantaina segmenteistä, että yritys 'ei voi kommentoida Fox Newsin äskettäistä lähetystä mahdollisten oikeudenkäyntien vuoksi'.

Verkko ei kommentoinut viikonloppuna ilmestyneitä ilman segmenttejä.

Newsmax-ankkureiden maanantaina esittelemä ja myös yhtiön verkkosivuille painettu lausunto oli paljon laajempi ja koski sekä Smartmaticia että Dominionia.

Lausunnossa Newsmax sanoi, että oli 'useita tosiasioita, jotka katsojiemme ja lukijoidemme tulisi olla tietoisia', muun muassa kahden yrityksen välisen liikesuhteen puuttuminen tai että Dominionilla oli omistussuhteita George Sorosin, talon puhemiehen Nancy Pelosin ja muiden kanssa.

'Ei ole todisteita siitä, että Dominion tai Smartmatic olisi käyttänyt ohjelmia tai ohjelmoinut ohjelmistoja, jotka manipuloivat ääniä vuoden 2020 vaaleissa', Newsmax sanoi.

Yrityksen tiedottaja Anthony Rizzo sanoi, että Newsmax itse ei ole koskaan vedonnut väärinkäytöksiin, mutta toiset olivat ilmestyneet verkostossa herättääkseen kysymyksiä Smartmaticista.

'Kuten kaikki suuret tiedotusvälineet, tarjoamme foorumin yleisön huolenaiheille ja keskusteluille', hän sanoi.

OANN ei pyytänyt kommentteja välittömästi.

Dominion ei ole kohdistanut mitään uutistoimistoihin. Sen sijaan sen lakimiehet lähettivät viime viikolla kirjeen Sidney Powellille ja vaativat Trumpin kannattajaa perumaan useita 'villiä ja holtittomia' väitteitä, joita hän on esittänyt heistä. Yhtiön mukaan joitain sen työntekijöistä on jäljitelty, häiritty ja he ovat saaneet kuolemanuhkauksia.

Texasin valitusasianajaja Powell oli osa presidentin lakitiimiä heti vaalien jälkeen, mutta hänet hylättiin, kun hän oli syyttänyt äänestyskoneiden manipulointijärjestelmää.

Dominion-asianajajat Thomas Clare ja Megan Meier sanoivat kirjeessään Powellille, että yhtiöllä ei ole siteitä 'Kiinan hallitukseen, Venezuelan hallitukseen, Hugo Chaveziin (brittiläinen poliitikko) Malloch Browniin, George Sorosiin, Bigfootiin tai Loch Nessin hirviöön. ”

Powell ei palauttanut välittömästi kommentointipyyntöä.

Clare sanoi, että Dominion keskittyy välittömästi Powelliin sen suhteen, mitä hän on sanonut yrityksestä.

'Edeten varmasti tarkastelemme tarkasti muita, jotka ovat osallistuneet suoraan kunnianloukkauskampanjaan, samoin kuin niitä, jotka ovat huolimattomasti tarjonneet alustan näille epäedullisille väitteille', hän sanoi.