Tukahduttiko New York Times ennakkoilmoituksen sikojen lahden hyökkäyksestä?

Siepatut miehet Sianlahden hyökkäyksestä

Kuva Bettmannin kautta Getty Imagesin kautta

george floyd upseeri šovini työskenteli yhdessä

Tämä artikkeli New York Timesin ja Sianlahden raportoinnista julkaistaan ​​uudelleen täällä luvalla Keskustelu . Tämä sisältö jaetaan täällä, koska aihe saattaa kiinnostaa Snopesin lukijoita, mutta se ei kuitenkaan edusta Snopes-tosiseikkojen tarkistajien tai toimittajien työtä.




Kuusikymmentä vuotta sitten The New York Timesin sanotaan kuonanneen itseään raportoidessaan CIA: n tukema Sianlahden hyökkäys , ansaitsemalla pysyvän häpäisykynän amerikkalaisen journalismin historiassa.



Sianlahden ja New York Timesin tukahdutustarina on mainittu kirjoja , sanomalehdet , kaapeli-uutisohjelmissa ja muualla tutkimuksena itsesensuurista ja sen seurauksista.

Jos Times olisi vastustanut presidentti John F.Kennedyn pyyntöjä, jos se olisi painanut kaiken tietämänsä Kuuban vireillä olevasta hyökkäyksestä, tukahduttamistarina jatkuu, epäonninen hyökkäys olisi voitu romuttaa ja Yhdysvallat säästänyt ulkopolitiikkaa.



Tukahduttava tarina tekee a ajaton oppitunti uutisjärjestöjen vaaroista antautuessaan hallituksen painostukselle ja pidättämättä elintärkeää, jos arkaluonteista tietoa, näennäisesti kansallisen turvallisuuden vuoksi. Kun valtion virkamiehet turvautuvat kansalliseen turvallisuuteen, salaisen materiaalin julkaisemisesta tulee uutiskirjeiden hankala asia.

Timesin ja Sianlahden tapauksessa objektitunti ei kuitenkaan ole merkityksellinen.

Tämä johtuu siitä, että tukahduttava kertomus on liioiteltu. Se on mediavetoinen myytti - yksi monista tunnetuista tarinoista tiedotusvälineistä, jotka tutkimuksen aikana liukenevat vääriksi tai mielikuvituksellisiksi.



Kennedy ja Iso-Britannia

Kennedy ja Ison-Britannian pääministeri Harold Macmillan olivat yhdessä tuolloin, kun Kennedyn huhutaan kutsuneen toimittajia The New York Timesiin.
JFK: n presidenttikirjasto

Laajasti tunnettu, usein kertonut

Kun keskustelen aiheesta Virheellistyminen: Yhdysvaltojen journalismin suurimpien myyttien purkaminen , Times ei tukahduttanut raportteja lähestyvästä hyökkäyksestä, joka aloitettiin 17. huhtikuuta 1961 ja ei onnistunut syrjäyttämään Kuuban diktaattoria Fidel Castroa .

Itse asiassa Times-raportit hyökkäyksen valmisteluista olivat yksityiskohtaisia ​​ja usein näkyvästi etusivulla. Lukijat voisivat kertoa, mitä oli tulossa, ellei aina yksityiskohtaisesti.

Lisäksi ei ole todisteita siitä, että Kennedy tiesi etukäteen Times-raportista, joka julkaistiin 7. huhtikuuta 1961, etusivun artikkelista hyökkäysvalmisteluista, joka on tukahduttamisen myytin ydin.

Ei ole todisteita siitä, että Kennedy tai kukaan hänen hallinnossaan olisi lobbautunut tai suostuttanut Timesia pitämään tätä tarinaa pidättäytymästä tai merkittävästi laimentamasta, kuten monet tilit väittivät.

mar-a-lago-klubi

7. huhtikuuta artikkelin kirjoitti Tad Szulc , ulkomainen veteraani kirjeenvaihtaja, joka ilmoitti Miamista, että CIA: n kouluttamien kuubalaisten kapinallisten hyökkäys oli välitön.

Vaatimattomat ja harkitut muokkaukset

Timesin vanhempien toimittajien myöhempien kertomusten mukaan viittaukset välittömyyteen ja CIA: han poistettiin ennen artikkelin julkaisua.

He päättelivät, että 'välitön' oli enemmän ennustamista kuin tosiasiaa. Toimitusjohtaja, Turner Catledge kirjoitti myöhemmin, että hän 'epäröi määrittää CIA: ta, kun emme ehkä pysty dokumentoimaan maksua'. Termi 'Yhdysvaltain virkamiehet' korvattiin. Molemmat päätökset olivat vaatimattomia ja harkittuja.

Times-toimittajien keskuudessa syntyi erimielisyyttä Szulcin tarinan mukana olevan otsikon leikkaamisesta yhteen sarakkeeseen. Neljä saraketta käsittävä otsikko oli suunniteltu.

Sanomalehden otsikon koko vastaa tyypillisesti artikkelin suhteellista merkitystä. Nelisarakkeinen otsikko olisi merkinnyt 'erityisen tärkeän tarinan', totesi Timesin entinen toimittaja ja toimittaja Harrison E. Salisbury julkaisussa ' Ilman pelkoa tai suosiota: The New York Times and Its Times , Sisäpiiriläisen tili. Nelisarakkeinen näyttö oli harvinaista, vaikkakaan tuntematonta, Timesin 1960-luvun alun etusivuilla.

Neljän sarakkeen otsikkoa oli kuitenkin vaikea perustella ilman viittausta hyökkäyksen välittömään läheisyyteen. Silti Szulcin pitkä artikkeli sai näkyvän sijan Timesin etusivun yläosassa.

' Anti-Castro-yksiköt, jotka on koulutettu taistelemaan Floridan tukikohdissa , Otsikko luki.

On erittäin epätodennäköistä, että Kennedy tekisi yksityisen vetoomuksen kenellekään Timesissa 6. huhtikuuta 1961, päivänä, jona Szulcin lähetys jätettiin, muokattiin ja valmisteltiin julkaisua varten. Valkoisen talon lokit eivät näytä puheluita Catledge tai muut Timesin vanhemmat johtajat 6. huhtikuuta Bostonin John F.Kennedyn presidenttikirjaston mukaan.

Pieni mahdollisuus soittaa

Yksi toimittaja Tad Szulcin tarinoista The New York Timesille ennen Sianlahden hyökkäystä.
Mediamyyttihälytys ,Kirjoittaja

Presidentti vietti tämän päivän iltapäivän viimeisen puoliskon Ison-Britannian pääministerin Harold Macmillanin isäntänä risteilyllä presidenttijahdilla Potomac-jokea pitkin. Oli melkein kello 18.30. kun Kennedy palasi Valkoiseen taloon.

Tämä jätti hänelle niukan mahdollisuuden soittaa Timesin johtajille ennen kuin sanomalehden ensimmäinen painos meni lehdistölle.

potkaistaan ​​palloihin pahemmin kuin synnytystiede

Salisburyn 'Ilman pelkoa tai suosiota' tarjoaa yksityiskohtaisen keskustelun Szulcin artikkelin sisäisistä keskusteluista, ja hänen kertomuksensa on vankka.

'Hallitus huhtikuussa 1961,' Salisbury kirjoitti, 'ei tiennyt, että The Times aikoi julkaista Szulcin tarinan, vaikka se oli tietoinen siitä, että The Times ja muut uutiset tutkivat Miamissa. Presidentti Kennedy ei myöskään puhunut [Timesin vanhemmille virkamiehille] tarinasta. … The Timesin [muokkaamalla Szulcin raporttia] toiminta oli omalla vastuullaan ”, sisäisten keskustelujen tulos.

'Tärkeintä', Salisbury lisäsi, 'The Times ei ollut tappanut Szulcin tarinaa ... The Times uskoi, että on tärkeämpää julkaista kuin pidättää. Julkaise se. '

Sika-lahden valmistuminen ei ollut kertaluonteinen tarina. Timesin hyökkäystä edeltävän kattavuuden jatkuvuutta ei todellakaan koskaan huomata, kun tukahduttaminen myytti kerrotaan.

Julkaistessaan Szulcin artikkelin Times laajensi raportointiaan odottavasta hyökkäyksestä. Esimerkiksi sen 9. huhtikuuta 1961 etusivulla oli Szulcin tarina siitä, että kuubalaiset maanpaossa johtajat yrittivät sovittaa kilpailunsa samalla kun 'valmistelivat työntövoimaa' Castroa vastaan.

'[Oletus] [johtajien] suunnitelmista', Szulc kirjoitti, 'että' vapautusarmeijan 'hyökkäys, joka on nyt koulutuksen viimeisessä vaiheessa Keski-Amerikassa ja Louisianassa, onnistuu sisäisen sisäisen avun avulla. kansannousu Kuubassa. '

Siellä Szulc kuvasi laajasti sellaisen tehtävän tavoitteita, joka toi 1400 aseellista maanpakolaista laskeutuville rannoille Lounais-Kuubaan.

Heidän hyökkäyksensä murskattiin kolmen päivän kuluessa.


Joseph Campbell , Viestintätutkimuksen professori, American University School of Communication

Tämä artikkeli on julkaistu uudelleen Keskustelu Creative Commons -lisenssillä. Lue alkuperäinen artikkeli .